melinajaderblom.blogg.se

Tappa matlusten?

Tilion F Permalink8
Tilion äter dåligt nu igen, precis som förra våren då pälsbytet var i full gång. Han han hö i hagen nästan hela tiden, får bra kraftfoder och tillskott, men ändå så tappar han nu igen, precis som förra våren. Han äter liksom mindre, och då är det klart att han tappar. 
 
Behöver eran hjälp! Hur ska jag få i honom mer hö? För det är det han inte äter så mycket av, inte tillräckligt i alla fall. Sopot äter precis som vanligt och det är bra hö vi köper! Så det är inget fel på själva höt, det är bara hans aptit. Snälla, hjälp! Vill inte att han ska bli lika tunn som förra våren, hua. 
 
#1 - - Clara:

Hej, jag vet inte hur det är att ha hästarna på lösdrift men ifall tillon gillar kraftfodret så har en av mina kompisar hällt på lite kraftfoder på höet så att han tycker att det blir godare den här tiden:)

Svar: Smart! Ska ta och prova det!:)
Melina Jäderblom

#2 - - Erika Pettersson:

Tråkigt att han tappar aptiten. :/
Men har tyvärr inga tips att ge dig eftersom jag haft matglada ponnyer. ;)

#3 - - Matilda - tonårsliv i rullstol:

Byt till hösilage eller blanda ner ditt hö i vatten?
Vet inte hur kräsen han är, men som min gamla ponny gillar inte tort hö. Så hon äter bättre om det är blött. :)

Svar: De äter redan hösilage… Ska prova, tack!! :)
Melina Jäderblom

#4 - - Lina:

Vi har också en häst i vårt stall som inte äter något hö när den vet att våren är påväg och gräset. Men vet dock inte vad man ska göra åt det! :/

#5 - - Emelie :

Ev ge honom lusern hackat stå(mer likt grovfoder) det innehåller mycket protein, är gott och du slipper ge han jätte mkt krafftfoder. Vet inte hur mycket han får nu, men isåfall slipper du ge honom mera krafft och samtidigt få i honom mer protein:)
Om du blandar det med hösilaget kanske han äter allt bättre? Annars är olja bra om dom tappar innehåller fett och energi, ge honom B-vitamin?
Har du en grovfoderanalys? Om det innehåller lite MJ och Smrp kanske man får byta hö under våren, till ett med högre näringsvärde, på så vis behöver han inte äta lika mycket men får i sig det han behöver ändå:)
Nä jag vet inte, lycka till och hoppas han inte tappar min gjorde det förra våren och det är Inge roligt:/

#6 - - Emelie :

Fast om man byter till ett kraftigare hö( mer MJ och Smrp) kanske det blir problem med sopot, som antagligen inte ska ha lika mkt, men det beror ju på hur lättfödd han är:)

#7 - - Sofia:

Vår häst vägrade äta och gick ner i vikt, men då började vi ge lucern, som han ÄLSKAR! Både rikt på protein och hästarna älskar det. :)

#8 - - Emelia:

Hej! Testa med linfröolja. Min mammas häst var också förut. Men när vi började hälla linfröolja i kraft fodret så tappade han inte matlusten alls.
Det funkar på mina hästar iallafall.

Till top