melinajaderblom.blogg.se

Stjärnan.

Bilder, Tilion F Permalink3
Varnar för lite grötig text i förväg haha!
 
Både jag och Ellinor blev otroligt imponerade av Tilion idag. Gud vilken stjärna han är alltså!! Red fram i den lilla paddocken ovanför den stora och kände direkt att - idag är han taggad, antingen går det svinbra eller så kommer det vara kaos. Körde på som vanligt när jag värmer honom, tempoväxlinar och förflyttningar, han svarade bra men var hela tiden redo att ta galopp, hehe. Men han var ändå fin liksom, sammarbetsvillig! När det var dags för galopparbetet så kändes han jättefin även där, trots att han fortfarande var väldigt, vääldigt pigg och det tog några varv på volten innan jag fick stopp på honom. Sedan började jag hoppa på en åttvolt, över ett litet liggande sockerbitshinder. Första varvet var kaos, sedan blev det bara bättre och bättre. Han bytte galopp över "hindret" och gjorde han inte det så rättade han det sedan själv. 
 
När det kändes bra så gick vi ner till paddocken, byggde en liten bana som bestod av en oxer på ena långsidan, sedan ett sockerbitshinder som låg typ 15 meter in från spåret på mittlinjen, en trippelbarr snett igen och sedan ett till sockerbitshinder. Tanken med sockerbitshindrena var att vi skulle komma på dem på en volt efter både oxern och trippelbarren, eftersom att han väldigt gärna springer på efter att han hoppat. Så det var lite som en "kontrollkoll". Vilket fungerade så jäkla bra!! Tilles språng idag var perfekta. De har nog aldrig varit såhär bra och känslan var oslagbar. Första två gångerna vi red banan så var han alldeles för taggad och kom fel på både oxern och trippelbarren, men sedan gick det så himla bra. Vi hoppade inte många språng, men det var en väldigt nyttig övning för både mig och Tille. 
 
När det kändes bra så höjde vi upp oxern lite så han fick känna på lite höjd. Inga problem tyckte han och i stort sett galopperade över det, trots att det låg på nästan 130. Det hoppade vi två gånger och sedan var vi nöjda, alla tre. Stoor guldstjärna till min fantastiska häst idag! 
 
Filmer kommer i morgon eller kanske senare ikväll!
Här tror jag att vi egentligen skulle bryta av till trav.. Men T hade andra åsikter ;)
Love.
#1 - - Jossan:

Ni är så duktiga!! :D Och jättefina :D

Svar: Åhh tack! Du och Bellie då! :D
Melina Jäderblom

#2 - - Malin Ottenbäck:

Det är galet vad fina ni är tillsammans!

Svar: Åh vad glad jag blir! :D
Melina Jäderblom

#3 - - Sofia:

Åh har följt dig enda sen innan sopot, så himla kul att se att det går så bra för dig och tille! Ett riktigt stjärnekipage som man nog lär få se upp med på hopptävlingarna! Vilken hoppteknik och glädje säger jag bara! Ska bli så kul att få följa er väg nu! Super fina! 🌟

Svar: Åh Gud vad glad jag blir! Ja det känns så himla bra, hoppas att turen kommer vara på våran sida nu!! :D
Melina Jäderblom

Till top