melinajaderblom.blogg.se

Energi till tusen hästar

Dagens ridpass, Erasmus K Permalink1
Rasmus min Rasmus. Herregud så mycket energi han har nu, det är nästan sjukt. I går så ställde jag upp två räcken i hörnet paddocken för att få hjälp att staketet att bromsa upp honom. Och tur var det för ojoj vad han tyckte det var kul och han laddade som en jäkla galning för att sedan köra järnet efteråt. Egentligen så var det ett katastrof pass, vi fick bara rulla på om och om igen. Göra halt efter varje hinder och sedan fatta galopp igen, det blev till slut riktigt bra men alltså han var verkligen het. Gjorde luftsprång och verkligen attackerade hindrena - men hallå hur härligt är inte det? Jag var svinglad efteråt, trots att kontrollen inte var ens hälften så bra som jag önskade. 

 
I dag däremot, i dag var han gratis deluxe. Jag hade tankar om att låta honom vila då jag var så trött efter många timmar på jobbet men eftersom han var så pigg i går så bestämde jag mig för en lugn uteritt så han ändå fick röra lite på sig. Skrittade en sväng runt området och sedan gick vi mot rakbanan, Rasmus var så himla laddad så jag bestämde mig för att jobba lite fram och tillbaka där. 
 
Började i skritt, 5 steg skritt, halt, 5 steg skritt, halt. Om och om igen. Också fokus på rak häst. Svårt som attan eftersom han var som sagt väldigt taggad och spänd, så det blev mycket takt och skritt på sniskan. Efter ett tag när det fungerade så körde vi samma i trav men varvade övergångarna mellan trav till både halt och skritt för att han skulle få tänka till lite. Han vill gärna ta egna initiativ och helt plötsligt kan han bara trava iväg.
 
Efter ett tag blev han rätt fin, fortfarande väldigt nära till stress. Han är verkligen så dryg när han är som han var i dag, i sin egna lilla bubbla och när han plötsligt bestämmer sig för att fokusera på mig så blir han jätteupprörd (=flyger i luften eller vänder hemåt på bakbenen) över att jag exempelvis ber honom göra halt, för då kan jag ha bett om det flera sekunder. Förstår ni? Men han är så fokuserad på den där pinnen 10 meter framför så han har inte ens märkt det. 
 
Näe, usch, hade kunnat lämna honom där och gått hem, haha. Sedan var det dags för galopparbete och galoppen var väldigt bra i dag, härligt gung och riktigt kvick. Sedan började jag åter igen kräva lite mer av honom, halter och övergångar och han var så upprörd att han hoppade på bakbenen som en känguru, dansade på bakbenen för att jag bad om högergalopp osvosvosv. Han bara hoppade och studsade och blev så stressad över ingenting alls. Försökte lösa det så gott jag kunde genom att bara vara mjuk och följsam, ge honom pauser också på det igen. Sedan fick vi till det någorlunda så då fick jag, motvilligt haha, ge mig där och skritta hemöver. Och då var det tillbaka till dödsrädslan igen, för allt. 
 
Så när vi sedan kom tillbaka till stallet så kände jag näe så här vill jag inte avsluta. Gick då in till paddocken för att jobba i trav och galopp igen. Wow så fin han var, verkligen superduperfin!! Så det gav verkligen resultat, bara det att han inte alls kunde fokusera ute i dag, det var en sån dag helt enkelt. Sedan kräver jag mer av honom nu också, vilket jag måste börja göra, och han gillar inte riktigt det. Han är verkligen inte ovillig eller så, utan han vet bara inte hur han ska ta det. Jag ber ju liksom om hans uppmärksamhet och så fort han tittar på något så försöker jag få honom slita ögonen från det, och då blir han lite ängslig, när han inte får kolla på allt. 
 
Oj vad mycket babbel. Jag är så trött att ögonen går i kors snart, så det här blev säkert väldigt grötigt. Bäst att sluta skriva. Jobbade 07-16 idag och sedan åkte jag till jobbet nu igen på kvällen några timmar. Men kan inte sova ännu, har lovat att skjutsa några kompisar i natt... huhu. 
Alltid stretchning efter arbete! 
#1 - - Erika Pettersson:

Du gör ett bra jobb med honom! 👍
Kämpa på 😊

Till top