melinajaderblom.blogg.se

Lång dag

Erasmus K, Träning Permalink0
Gud vad mycket jag har hunnit med i dag, och än inte klockan speciellt mycket! Alarmet gick 06:30 imorse, drog bara på mig kläderna och åkte direkt bort till stallet. Kopplade på släpet, gjorde iordning Rasmus och rullade mot färsta. Blev positivt överraskad över hur det var att dra med bilen, jag är ju van vid mamma och pappas Subaru med fyrhjulsdrift, en riktig dragbil. Men det var inga problem att dra med denna också! Skönt.
 
I dag jobbade vi lite på samma sak som senaste träningen för Monia. Alltså lite kortare vägar och jättemycket fokus på att få hästarna på bakbenen. Vi värmde upp lite på egen hand och då red jag bara Rasmus fram fram fram, eftersom han var så stark på senaste träningen och la sig i handen på mig och blev lång. Det kändes rätt bra i uppvärmningen, dock kändes han rätt "dragig" i munnen. Liksom lite seg och han blev rätt hög i nacken i dag. 
 
Sedan började vi hoppa fram i trav, en kort väg (vi red upp precis bredvid hindret och sedan en volt tillbaka) till två olika räcken varav ett titthinder. Rasmus skötte det riktigt bra! Sedan samma i galopp, det gick också bra, lite svårt att få med yttersidan bara men vi har ju inte tränat på såna här saker så mycket. 
 
Efter det började vi med att hoppa typ halva banan, och där försvann kontakten, typ ;) Alltså han var såå stark när vi började hoppa banan. Så jäkla stark och lyssnade inte alls fören jag till slut fick tag i honom och kunde göra halt. Ny galopp och då kändes det bra ett tag men sedan drog han iväg igen, phuuu.. MEN, det gör mig egentligen ingenting alls, han hade en jäkligt härlig bjudning på hindrena i dag. Han stoppade på en oxer en gång då jag släppte honom, jag måste ju hålla kontakten med hans mun heela vägen fram, samt på räcket med mur under sista gången vi kom på det då en tjej flyttade in en pall bredvid hinderstödet - läskigt med förändringar! ;)
 
Däremot skulle vi lägga en volt vid ett tillfälle (fick lägga väldigt många, haha) då tog han dock eget initiativ och taggade till på räcket som jag tänkte rida förbi och hoppade det, sååå kul ju!! Så jag är helt klart nöjd, men det såg nog inte alls bra ut i andras ögon, blev ju lite dragkamp i dag men han hade en härlig inställning i alla fall. Det är liksom det som betyder något för mig nu, resten går att jobba bort. Det är jobbigare om han är jäättefin mellan hinderna men inte vill hoppa ett enda, liksom. Josse var så himla gullig och kom och filmade, guld värt. Ni ska få se det i morgon!  
 
Monia tyckte han hade blivit enormt mycket starkare i kroppen och jobbar mycket bättre, hans långa bakbenen börjar äntligen komma in under kroppen. Hon såg också att han var förjäkla stark och dragig i dag men hon tyckte inte det var så konstigt iom. att jag börjat kräva mer av honom nu och eftersom han jobbar på ett helt annat sätt som är jobbigare för honom. Men även Monia var nöjd med honom i dag så det var kul!
Sedan fick jag lite bråttom, stretchade Rasmus och släppte ut honom i hagen, åkte hem och bytte om och sedan direkt till jobbet. Jobbade några timmar och åkte hem, bytte om igen och sedan tillbaka till stallet. Då hade solen kommit fram, imorse var det nämligen spöregn när vi åkte till ridhuset. Så jag tog av Rasmus täcket också tricktränade vi och myste lite i solen. Älskade häst. Mockade och fixade och sedan fick jag feeling och putsade lite läder också. 
 
 
Nu har jag hunnit sitta i soffan ett tag och ätit väldigt försenad lunch/middag. I morgon är det dags för tävling igen, kul! :D Wish us luck! 
 
Till top