melinajaderblom.blogg.se

Kluven

Okategoriserat Permalink3
Hmmm... vet inte hur jag känner efter kvällens hoppträning. Kom precis hem och ska käka min middag nu och sedan tänka och analysera lite. Ska försöka förklara lite kort så jag kan käka, är verkligen hungrig nu, haha. Rasmus hade en dålig dag i dag, han var spänd redan från start och gick emot min hand och var inte framme för skänkeln. Vi red fram länge och väl, vilket brukar få honom att tagga ner men jag upplevde snarare att han bara blev värre. 
 
När vi sedan började hoppa fram så var han så himla spänd att han inte vågade hoppa, han stannade på första och även andra tror jag. Minns inte riktigt. Sedan började vi hoppa början på banan, stoppade på oxrarna första gången men hoppade räckena. Hoppade sedan banan två gånger på lägre höjd. Första gången så ville jag bara åka hem, kändes inte alls bra. Andra lite bättre. 
 
Sedan avslutade vi med en bana på 90cm och vi avslutade faktiskt bra, eller, vad vi kunde för dagen. I dag var han verkligen inne i sin egna lilla bubbla och det är så svårt att nå fram till honom då. Han blir spänd, stänger ute och blir därför inte alls framme för skänkeln. Min ridning i dag är jag inte heller stolt över, fy vad dålig jag kände mig i dag. Jag måste bli mer bestämd och inte bara åka med. Det går att sätta lite press på honom nu utan att han blir upprörd och stressad, men det sitter kvar i mitt huvud att det inte går, så jag blir lite passiv. Också sitter jag där och bara tänker hela tiden att fan jag vill inte det här, jag vill ha en annan häst. Men inte sälja Rasmus. Sorgligt. Uscha. 
 
Näe fy vad mycket tankar. Blev inte så kortfattat som jag tänkt mig. För att se det positiva så avslutade vi bra, han hoppade trippelbarren utan problem alla gångerna, även kombinationen. T.om. hindret med konor under, och jag fick återigen beröm över att han har kvalité. Bara att försöka få med sig det och intala mig själv om att det var en dålig dag. Och det är okej. 
 
Nu, äta middag, sluta grubbla och istället kolla på filmer från träningar där det gått bra för att se att det är värt slitet. Vi hörs i morgon hurrni! 
 
#1 - - Lina Carlzén:

Jag tyckte det såg jättefint ut på slutet :) Det är svårt att rida spända hästar som dessutom är försiktiga och välhoppande. Det gäller bara att nöta och nöta på små hinder. Ta med dig kusen upp till Ranchen så har vi lite pepphoppning innan helgen 👍

Svar: Åh det gör jag jättegärna någon dag! Kanske nästa vecka? Har hoppträning för Monia på Lördag så blir lite mycket denna vecka :)
Melina Jäderblom

#2 - - Fia:

Det är verkligen en hårfin balansgång med en sån typ av häst. Han har såna enorma kvaliteer i både hopp och dressyr , men det gäller att hitta rätt nyckel. Du är dock på väldigt god väg, tänk vad långt ni faktiskt har kommit. Kanske du ska ta ett brejk från hoppningen ett tag och satsa på dressyren? Bara för att få tillbaka lite glädje i det hela igen. Kanske han behöver smälta hoppningen under några veckors paus? Jättesvårt som sagt då man dels vill träna och tävla för att ge honom rutinen och göra allt odramatiskt men det kan ju kanske vara så just nu att han och du bara behöver skippa pressen några veckor för att sen komma tillbaka starkare än innan. Du gör ett bra jobb med honom 💝

#3 - - Lina H Carlzén:

Det tycker jag vi gör :) Du kan ju hoppa Roxi innan så vi bygger upp lite självförtoende på dig också 👍

Till top