melinajaderblom.blogg.se

Galoppjobb

Okategoriserat Permalink0
Precis hemkommen från jobbet måste jag skynda att skriva lite om dagens ridpass innan jag somnar haha. Ojoj vilken sprallig häst jag hade i dag. På tårna och jätteledsen över att vara helt ensam, gick och gnäggade och hade stenkoll på varenda löv som kunde komma blåsandes, haha. Höstkänslor? Minst sagt. 
 
Vi trippade i alla fall iväg mot rakbanan och där fick vi skritta någon vända först för att han skulle komma till ro innan vi gjorde något annat. Sedan började vi trava där fokuset fortfarande ligger stenhårt på rakriktning och framåtbjudning. Gick faktiskt rätt bra. Travade fram ganska kravlöst utan några större problem innan vi tog första galoppen. Han är lite klurig och man får verkligen sitta stilla där uppe för att han ska komma till sin rätt och så fort ex. ena skänkeln glider bak lite så blir det ett byte eller så blir han obalanserad och stark. 
 
Så först lät jag honom rulla på lite utan några större krav, det är nog jobbigt för honom detta. Efter två eller tre vändor så la jag fokus på tempoväxlingar två vändor och avslutade sedan sista vändan med övergångar. Där stötte vi på patrull då han blev lite irriterad över att jag krävde att han skulle få bära sig själv och fick lirka lite med honom. Han blir som sten i munnen vid såna här tillfällen även fast han är otroligt känslig och fin annars. Så fort vi bryter av från galopp så blir det rusnings-trav och när jag försöker få ordning på grejerna så lägger han sig i handen. 
 
Så det var lite jobbigt arbete för honom men det gav väldigt fint resultat och galoppfattningarna satt som en smäck. Jag fick rida röven av mig och vara stenhård med att inte fastna själv i handen när han blev stark utan bara rida honom ur det med bakbenen med sig och det gick jättebra, kom verkligen till bra ridning. 
 
Sedan skrittade vi hemåt igen och det var ännu mer läskiga saker att titta på nu, haha. Fjant. Tur man sitter stadigt i sadeln! Och att han är söt ;) 1 timme var vi ute i dag.
Juste vi lasttränade ju lite innan och efter ridningen i dag också. Ser han rädd ut? Näe, haha. Han är bara tjurig, vilket jag nästan tycker är lite svårare. Men jag ska lirka lite med honom och ta det långsamt för att han liksom inte ens ska känna att han behöver tjura ihop och vägra gå på. I dag slängde han sig bara bakåt en gång. Men vi gick inte hela vägen in heller, men nästan. Samma sak i morgon är tanken! Då ska vi även jobba lite galoppbommar för att ta vid där vi avslutade i går om paddockens underlag är okej. Annars jobbar vi ute igen! 
Till top