melinajaderblom.blogg.se

Ingen stress

Okategoriserat Permalink0
Vilken skön eftermiddag/kväll i stallet, ingen som helst stress. Åt lunch hos Lucas och sedan åkte jag mot stallet. Jag och Moa hade planerat ett litet jogg/lösgörande pass för hästarna. Så vi drog fram fyra bommar som var lite upphöjda på ena långsidan.
 
I dag provade jag hack på Rasmus men jag fick hoppa av och byta efter 10 minuter, det gillade han inte alls. Red fram som vanligt och sedan kom vi på bommarna. Blev halvkaos de första tre gångerna som vanligt men sedan trillade poletten ner och han trampade över dem utan några problem. Jätteduktig! 
 
Jobbade över dessa bommar ett tag, körde öppna/sluta på kortsidorna och sedan skritt till galopp på långsidorna. Bröt av till trav och sedan öppna eller sluta innan bommarna igen. Så rullade vi på. Körde jättemycket övergångar och lösgörande arbete i form av skänkelvikningar eller öppna/sluta. Han kom till ro av det arbetet, det måste hända saker liksom, chillade vi så började han kolla och skygga för skuggor. 
 
Nöjde mig sedan med bommarna och jobbade vidare med övergångarna trav/skritt. Han blev nämligen väldigt spänd och drog antingen upp huvudet eller ångade på och lyssnade inte på mina hjälper. Påminde mig själv om att rida in i skritten men det är svårt, svårare än man tror. Såg säkert inte alls tokigt ut men känslan var sådär. Till slut fick vi i alla fall till det och då började jag jobba med galoppen istället. Och vet ni? I dag fick vi till våran första förvända galopp! :D 
 
Har inte försökt mig på det så många gånger då han blivit så upprörd av det. Så fort man har börjat ställa om lite så vill han byta galopp och får han inte det så har han blivit stressad. Så jag la det på hyllan ett tag. I dag gick det utan problem! Såklart måste han få ännu mer styrka och han orkar inte något speciellt snäva svängar, men wie vad kul! 
 
Sedan jobbade vi som vanligt med takten och kvickheten men han kändes rätt mör i kroppen då. Säkert lite träningsvärk från i går och trött efter både travbommarna och förvända galoppen, så där gav vi oss. Inte ofta han blir trött inte! ;) Shamponerade svansen och klippte bort lite päls runt huvudet och benen (pilligt!!) innan han fick komma ut och käka middag.
 
I morgon får vi se vad vi hittar på. Antingen ska han få röra sig lite själv i paddocken, då jag är lite fotosugen, eller så åker vi in till ridhuset och jobbar lite. 
 
 
Till top