melinajaderblom.blogg.se

Framsteg framsteg

Cristallo di rocca T Permalink1
Halloj! Lika förvånad varje gång jag loggar in och ser att det fortfarande är ett gäng som kikar in här varje dag, trots rekord-usel uppdatering.. hehe. Sedan sist har vi egentligen inte gjort något speciellt. Eller ja, Cristallo har tagit ett stort kliv framåt i utvecklingen och börjar verkligen ge en härlig känsla på ryggen. 
 
Vi har hoppat för första gången utomhus, två gånger till och med. Ett läskigt knallblått plank som många av mina tidigare hästar varit väldigt skeptisk till skutade min lilla fyraåring över utan att blinka. Fantastiska häst alltså. Vi har även fortsatt träna på att rida utan sällskap och det går lite bättre för varje gång, pushar honom lagom mycket för att han inte ska känna sig illa till mods utan det ska alltid vara rimligt liksom. Har haft nog med Rasmus som var ett helvete att rida ut med utan sällskap, så jag lägger verkligen ner tid på att C ska få de bästa möjligheterna för att känna sig trygg i det, samtidigt som han måste utmanas lite också såklart. 
 
Vi jobbar ju i perioder där han kan exempelvis gå lite "hårdare" pass tre dagar för att sedan vila i tre dagar och efter varje minivila så känns det skillnad på honom. Små små framsteg hela tiden, nu kan han exempelvis - 
 
* Stå blickstilla på första försöket när jag hoppar upp från den stora (läskiga) pallen
* Han börjar söka sig framåt och neråt och söker ett härligt stöd i handen 
* Han börjar förstå lite lättare fförflyttningar för skänkeln
* Trafiken går verkligen bättre och bättre för varje dag, så länge det inte kommer mopeder eller bilar som kör väldigt långsamt förbi, hehe. 
 
I dag bjöd han verkligen på ett wow pass där jag aldrig ville hoppa av. Vi skrittade ner mot grusvägen nedanför stallet utan sällskap. I början var han såå spänd, taktade och försökte vända hemåt, men med lite suport tog vi oss ner till grusvägen utan större problem. Men hade inga större förväntningar alls då han var väldigt på hugget. Men Crilletott överraskade och bjöd på... i alla fall topp tre bästa ridpasset ever! Han är så maffig när han väl vilar på steget och länger ut istället för att bara trampa luft. Traven är hans svagaste gångart och den är lite knepig ibland. Men i dag fick jag verkligen känna att det finns hopp även för den ;) Galoppen var grymt fin även den men där har han lite bättre utgångsläge. Han börjar bli så mycket mer ridbar. 
 
Vi red några vändor fram och tillbaka och jag sken som en sol och Cristallo var överlycklig över all beröm. Han är så himla ambitiös och frågar hela tiden vad jag vill, sprattlar med benen av lycka och när han inte förstår blir frustrerad och slänger ner med ett framben när det blir fel, haha. Ska verkligen göra allt för att bevara hans arbetsmoral. Härliga häst.
 
Har så mycket planer, mål och förhoppningar!! Min plan denna vecka är att åka in och prova hoppa en liten bana med honom, var alldeles för länge sedan sist nu. Så det skulle vara bra om vi kom iväg två gånger denna vecka och kunde skutta lite. Och sedan ska han få vaccineras också (missade så fick lov att göra om grundvaccinationen) så då blir det några dagars vila för lilleman. 
 
I morgon ska C ridas igen innan jobbe, jobbar sedan 15-22:30 och därefter har jag insläpp. Nu -  sova! 
 
#1 - - Erika Pettersson:

Kul att det går framåt 😊

Till top