melinajaderblom.blogg.se

Satsa eller inte

Okategoriserat Permalink10
Står nu mellan två val - att utvecklas som ryttare ännu mer, skaffa en ny häst som jag kan satsa med och lära mig mycket saker på vägen, eller - min bästa vän. När man skriver upp det såhär så tycker jag det låter självklart, man väljer ju inte bort sin bästa vän bara för att få lära känna en ny, eller hur? Men ni vet, precis som jag, att det är så mycket mer som spelar in än så. Och just nu känns det som att jag står i ett vägskäl, vilket jag även gjorde sist när jag fick välja - Tille eller Sopot. Men nu är det så annorlunda. 
 
Förra hösten var jag tvungen att välja, antingen har jag kvar Sopot och säljer Tille, eller så lånar jag ut Sopot och har kvar Tille. För mig var det då självklart att jag valde att låna ut Sopot till rätt familj för att sedan fortsätta med Tille, eftersom att jag inte alls fått lägga ner den tid jag önskat att jag kunde på honom. Och så blev det. Men när Sopot åkte försvann gnistan lite tror jag, vilket jag inte har tänkt så mycket på men nu när jag tänker efter så är det nog så. Jag och Tille har aldrig haft det där lilla extra, visst, han var en enmanshäst och han tydde sig till mig, och självklart tyckte jag om honom otroligt mycket, men det var inte alls som med Sopot. 
 
Nu står jag här, jag har ingen häst och jag har möjligheten att ha kvar honom. Hade jag haft en annan häst hade jag nog valt att sälja Sopot utan att ens tveka, men nu när jag inte har det och jag vet att jag kan ha min älskade, bästa vän hos mig varje dag om jag vill det, så blir jag såklart tveksam. Väldigt tveksam. Jag är väldigt intresserad av hästen vi kollade på sist, verkligen, men honom har jag ju inga känslor för, såklart. Så självklart väljer jag min vän som jag älskar mest på jorden framför en "random" häst, om ni förstår.
 
Dock, om jag väljer Sopot så kommer jag kanske ångra att jag inte tog chansen att få utvecklas ännu mer, fortsätta kämpa på på storhäst och så småningom komma ut och få lite rutin på tävlingsbanan. Och att ångra sig är det sista jag vill göra.
 
Åh att det ska vara så svårt. Att det ska vara så mycket känslor i den här sporten... Sopot är min soulmate, men samtidigt känns det som att vi är klara med varandra, men det känns inte som att vi ska vara ifrån varandra heller... Vet inte ens om jag vågar sälja honom. Gash kan inte någon bara ta det här beslutet åt mig.
Han har lärt mig saker som jag inte ens trodde att en häst kunde lära en människa. Han har lärt mig att inte ta skit ifrån andra bara för att man gör saker annorlunda, han har lärt mig att allt går bara man tror på det och när jag inte har orkat så har han hjälpt mig upp. Jag kan inte tacka honom nog för det.
#1 - - Jossan :

Har gjort ett liknande val.. Jag bestämde mig för att sluta på ridskolan, och istället för att köpa en yngre tävlingsponny exempelvis, så köpte jag min gamla sköthäst från ridskolan. Jag bestämde mig helt enkelt för att jag inte vill vara bäst. Jag vill vara lycklig.
Hoppas du gör rätt val vare sig det blir det ena eller det andra. Kram :)

#2 - - Fia:

Jag förstår att det är ett sjukt svårt val. Samtidigt så är du så ung, har hela livet på dig att utvecklas. Vem är det som säger att du inte kan utvecklas mer med sopot? Ni har ju knappt varit ute å tävlat och det finns massor att plocka med den hästen både i dressyr och hoppning. Dessutom har du fördelen att kunna tävla honom bland storhästar om du inte vill tävla honom som ponny. Han är en fantastisk liten ponny och jag tror i ärlighetens namn att du skulle komma längre med honom än om du skaffade dig en ny unghäst. Vad du än tar så är beslutet ditt men jag vet vem jag skulle lagt mitt kort på ;)

Svar: Det enda som får mig att vela över att ha kvar honom är att det känns som att vi är klara med varandra. I slutet var det verkligen så, vi kom inte längre. Och även själva tävlandet är inte så viktigt i sig, så trivs han inte som tränings och tävlingshäst fullt ut, vilket nog skulle få mig att känna mig begränsad. Sedan skulle det vara kul att utvecklas med en annan häst som är helt annorlunda mot för honom... Nä fy det är svårt! Men jag får se, kanske den här långa pausen var bra.
Melina Jäderblom

#3 - - Josefine Fred:

Verkligen supersvårt val Melina. Kan du inte ha kvar honom till en början och se hur det känns? Eller om du har honom till salu, men du gör som sist att du lånar ut först, så du hinner ha en annan häst och känna efter först. Fast det blir ju omständigt det oxå förstår jag..

Svårt val. Jag kan även tro att din magkänsla säger Sopot. Därför tror jag att du måste fundera på HUR mycket vill du utvecklas och komma vidare, hur mycket vill du komma ut på tävlingsbanan med högre höjder osv. Om du verkligen vill det, så behöver du en Storhäst. Och då är det bästa att du hittar en liten tjej som kan ge sitt bästa för Sopot, så att du kan hitta den häst just du behöver för att ta dig dit du vill.

Lycka till Melina, du löser det 👍😘

#4 - - Elin:

du kanske kan låna ut Sopot ett tag till och själv kanske ha en häst på längre prövotid/foder, alt köpa en ny häst och försöka sälja den om det inte känns bra? 😊

#5 - - lina holmbom :

Ta hem Sopot och se hur det känns,kommer du på dig själv att sitta och le hela ridture så är det bara att ha kvar han ;) Alla hästar är olika och det är svårt att hitta en häst man verkligen känner sig ett med. Och utvecklas gör man även om man har kvar samma häst :) Ha inte för brottom med att sälja din ögonsten. Man vet aldrig var det är för folk som köper!

#6 - - Telma:

Det blir nog bra tillslut allt blir av en anledning. Sopot är den finaste ponnyn jag träffat, och det säger jag rakt ifrån hjärtat, hans personlighet, när man känner att han tycker om en på ett sätt som andra hästar inte visat likadant. Det är så otroligt svårt det här. <3<3

#7 - - Filippa:

Såååå fina bilder!!!!

#8 - - Malin:

Förstår verkligen hur tufft beslutet är, då jag har ungefär samma problem.. :/ man skulle ha börjat på fotboll eller liknande, det är så mycket lättare att köpa och sälja fotbollsskor än att sälja sin bästa vän..

#9 - - Amanda:

Jag tycker att du ska ta hem sopot, ni är ju som gjorda för varandra, det känns inte som Melina är melina utan sopo, jag tror du kommer att ångra dig om du säljer sopot, ni har ju alltid varit bäst!

#10 - - Neapocalypse och tinkerhästen Clooney:

Jag tror du vet innerst inne hur du vill göra! Lyssna på dig själv. Ställ dig frågan: Vill jag ha Sopot eller ...(andra hästens namn)? Och lyssna på det FÖRSTA som kommer till huvudet. Då vet du. :) <3

Till top