melinajaderblom.blogg.se

Dressyrhäst? ;)

Okategoriserat Permalink1
I dag kom som sagt Josefine ut och kollade igenom Rasmus. Har tyckt att han känts lite knepig i bakkärran och mycket riktigt fanns det en hel del spänningar där. Började att longera honom lite och han fick väldigt mycket beröm över hur han rörde sig, Josefine tyckte nästan att jag skulle sadla om haha ;) 
 
Sedan kollade hon igenom hela honom, han är spänd från ländryggen och bakåt i princip. Han har jobbats fel och gått på bogarna. Han har även troligtvis haft en sadel som legat illa och som har tryckt på och skapat irritation. Så vi gjorde några övningar och jag fick även lite hemläxa som jag ska göra. Hon tyckte att han var väldigt fin men att det krävs lite jobb att få honom på rätt bana, så det var med andra ord tur att jag följde magkänslan och tog ut henne, annars hade han troligtvis belastat kroppen på helt fel sätt. Han har som hon uttryckte sig "lite för mycket kapacitet", han känner inte sin gräns utan eftersom han är så pass explosiv + jäkligt arbetsvillig på det så tar kroppen stryk nu när han blivit "felriden"/inte jobbat korrekt under ryttare. 
 
Detta lät hemskt i mina öron, men Josefine lugnade mig och sa att det inte är någon fara alls eftersom hon kom ut nu i så pass god tid. Det fanns tydligen hästar som tävlar de allra högsta klasserna med samma spänningar bak, fast ännu värre, bara det att det inte är hållbart såklart. Så det känns bra att ha kollat honom nu, ska göra övningarna fram till nästa besök om lite drygt 3 veckor. Så förhoppningsvis ger det reslutat så Josefine kan gå lite mer in på djupet nästa gång.
 
Hon tyckte i alla fall absolut inte att jag gjort ett dåligt köp utan hon tyckte han var riktigt fin, så det var roligt att höra. Nu är det bara att köra på. Viktigt att han inte spänner sig under ridning nu ett tag dock = inga uteritter utan sällskap... Men det ska nog gå att pussla ihop! 
 
 
 
#1 - - Erika Pettersson:

Bra gjort att du kollade upp honom!
De kommer kanske ta tid, men låt det göra de och sen när ni byggt upp hans muskler o styrka kommer ni ju vara redo för tävlingar osv mer än någonsin! :) Viktigt o lyssna på kroppen, men är han väldigt arbetsvillig så är det klart han kanske inte visar att ajfan sadeln trycker o gör ont.

Till top