melinajaderblom.blogg.se

Erasmus i dag

Okategoriserat Permalink1
Alltså blööööö. Hade skrivit ett långt inlägg kring dagens ridpass och lite allmänt kring hur kan känns i dagsläget, men så dör datorn och allt försvinner. Orkar inte skriva om alltihopa nu så får bli ett kort inlägg istället. Red ett kort pass i paddocken i dag, ca 30minuter med fram och avskrittning. 
 
Provade mitt raka äppenbett på honom i dag då jag upplever det som att han tuggar väldigt mycket på mitt tredelade, som att det blir lite för rörligt. Han känns även lite tjaffsig i munnen. Inte så att han är tung eller ryckig men det känns att det är något som stör honom. Så så fort mina pengar ifrån vårt UF-företag kommer in och han har landat lite så åker vi in till kliniken och kollar upp det. Kan tänka mig att det var ett bra tag sedan han fick tänderna kollade sist. Ska köpa ett hack och rida på det fram till att vi kan åka ivä
 
Han kändes riktigt fin under uppvärmningen, han saknar väldigt mycket styrka, speciellt i galoppen som är rätt stor och känns lite valpig just nu, men han är väldigt ambitiös och vill göra rätt för sig. Inte alls så att han surar ihop när man pushar honom lite och orken tryter. Eftersom han inte gjorde någonting under tiden han väntade på transport hit till Sundsvall (1 vecka) så har vi tagit det lugnt under denna vecka. Har velat känna lite på hur dagsformen känns liksom. Hos Marika, förra ägaren, så gick han ungefär 4 dagar i veckan och hon sa det att han är inte i tävlingskondition men han är igång och det borde vara enkelt och gå relativt fort att få honom i toppform igen. Inte för att vi har bråttom, men det känns skönt att han inte är avställd liksom. 
 
Hur som helst, dagens ridpass. Satte upp ett litet kryss mitt på banan som jag tänkt att vi skulle rulla på över på en åttvolt. Det var inga problem alls, han bara hoppar med öronen spetsade! Det är dock rätt mycket jobb, väldigt mycket lydnad som behövs och framförallt styrka hos honom. I dag fokuserade vi bara på att han skulle hålla ett jämt tempo och inte dra iväg efter hinder, snabbt tillbaka. Det gick toppen.
 
Tog pauser med jämna mellanrum då jag jobbade mycket med att han skulle ta stöd på ytter och även flytta sig för ytter då han är väldigt svårstyrd, kan tänka mig att det beror på de eventuella problemen med munnen. När jag kände mig nöjd travade jag av och Rasse var väldigt nöjd och frustade en hel del. 
 
Han känns i alla fall som en riktigt fin häst men som saknar en hel del muskler i dag. Kan tänka mig att han ger en himla härlig känsla när vi dels lärt känna varandra och han har mer muskler och styrka!
Mamma filmade lite också, så film kommer senare! 
 
 
#1 - - Erika Pettersson:

Tråkigt med hans mun, men hoppas det inte är något på tok!

Till top