melinajaderblom.blogg.se

Boxvila

Okategoriserat Permalink0
God morgon! Lördag och solen skiner, underbart. Jag har precis käkat frukost efter att ha varit i stallet. Min stackars lilla häst står på boxvila hela helgen så han fick bli ordentligt ompysslad med massage och ryktning. 
 
I Torsdags var han som sagt halt när jag hämtade honom ifrån hagen, rejält halt. Vi tog in och kände igenom honom och han var lite svullen på insidan av vänster fram, från knäet och neråt. Sedan när vi tog ut honom igen skrittade han normalt men det såg konstigt ut i traven. Ringde veterinär som tyckte att jag skulle avvakta och prova gå med honom en sväng. Så vi gick en liten promenad men svullnaden blev värre av det... 
 
Morgonen efter ringde jag direkt till kliniken när de öppnade och vi fick tid direkt. Åkte in och veterinären klämde och kände, kollade hur han rörde sig och hittade inget konstigt i själva benet, lederna och allt kändes bra. Då klämde han på hoven och det sprack upp lite och det kom blod. Då sa han att det var en böld och att han måste ha varit halt i ett par dagar, annars hade den inte spruckit upp såhär lätt liksom. Men näe kände jag då, det är det inte. Hypokondriker som jag är hade jag känt om han varit halt direkt, haha. 
 
Så han öppnade upp och mycket riktigt var det ingen böld utan en blödning, orsakat av yttretrauma, typ slagit i hoven, trampat på något vasst eller liknande. Så skon drogs av och sedan öppnade han upp lite och spolade rent. På med gips och nu ska han stå på box i helgen och på Måndag kommer min hovslagare ut och kikar på det! :) En enorm lättnad med andra ord, jag var helt säker på att han dragit på sig en senskada. Uscha! Men lilleman ska vara helt återställd om max en vecka om det läker som det ska! 
 
I går hämtade jag även ut två roliga paket innan jobbet! Ett bett ifrån Beris och ett 200g täcke. Satt toppen! 
 
 
Till top