melinajaderblom.blogg.se

Galoppträning

Dagens ridpass, Erasmus K Permalink1
Ångrar det jag skrev i går ang. att Rasmus fungerar så bra på upplägget med att röra på sig 6 dagar i veckan. Han skulle behöva gå varje dag, han var helt statisk i dag, herregud..
 
I dag beslutade jag mig för att prova rida ut själv på honom, första gången på... Två månader kanske? Tre? Han har verkligen gjort enorma framsteg med uteritterna tillsammans med sällskap, nu kan han utan några större problem gå först hela turen liksom, något som inte ens fanns på världskartan förut. Så i dag provade vi! 
 
Påväg till rakbanan var han rätt jobbig, dansade på bakbenen och ville minsann inte gå förbi de läskiga träden. Men jag gav mig inte utan visade lugnt men konsekvent att jo, vi ska gå framåt nu. Kom så småningom fram till rakbanan och där var han fortsatt spänd men inga tvärvändningar eller stegringar. Skrittade ner och travade sedan upp igen. Travade ytterligare två/tre vändor innan jag fattade galopp och sedan lät jag honom rulla på ett par svängar fram och tillbaka. 
 
Han har jäkligt många växlar och när man inte tror att han kan galoppera på mer framåt så visar han glatt upp en ännu större och luftigare galopp. Härliga häst! Han skötte sig fantastiskt bra faktiskt, någon grisnit och kastning åt sidan men inte mer än så. Sista två vändorna i galopp krävde jag lite mer av honom och satte mig ner i sadeln, höll honom i kortkort galopp för att sedan trycka på och gå fram i större galopp. Så jobbade vi ett par gånger varvat med övergångar halt/galopp. Rasmus skötte sig suuuuperbra, som sagt - härliga häst!! 
 
Skrittade sedan hemåt och travade av i paddocken hemma. Det gick dock inte alls bra. Rasmus var inte ett dugg trött utan ville köra på ännu mer i galopp, så när vi fick till en bra volt i trav fick jag nöja mig ;) 
 
Nu har jag precis kommit hem från jobbet och har en dryg huvudvärk så med det sagt så säger jag god natt! 
 
 
 
 
#1 - - Erika:

Härligt med en sån bana o kunna rida på :)

Till top