melinajaderblom.blogg.se

Update

Okategoriserat Permalink1
Näe, det blev inte 8 veckor mellan förra inlägget och det här. Trodde inte det skulle hända någonting värt att skriva om eftersom F bara står i boxen nu. Men i går när jag kom till stallet var han blockhalt på ena bak. Ville inte ens sätta ner hoven i backen. Bröt ihop och ringde till mamma som kom ut och fick ringa veterinären då jag knappt kunde prata. 
 
Ingen feber, ingen märkvärdig svullnad mer än lite över kotan och kronranden. Veterinären skulle ringa och rådfråga på Ultuna och ringde sedan upp efter en timme, vilket kändes som en evighet. Jag pratade med henne ett tag och det var liksom ett sånt mellanläge. Hon kan ju egentligen inte göra så mycket om hon kommer ut men jag bad henne komma för jag hade aldrig kunnat sova och han var inte i skick att ställa sig på en transport. 
 
Så hon satte sig i bilen och kom direkt. Hon fick se honom gå från boxen och det var med nöd och näppe han tog sig ut. Stod på tre ben och ville inte alls att man var och tog på benet. Jag tänkte att i kväll blir jag hästlös, att han slagit runt i boxen och brutit något. Veterinären såg väldigt bekymrad ut och började direkt att se hur han reagerade när bakbenet böjdes uppåt/utåt. Lättnaden när han inte rörde en min när hon drog upp benet var enorm. Men så fort hon jobbade sig neråt så blev det jobbigt för honom. Alltså något som sitter längre ner. 
 
Skon plockades av för att klämma igenom hoven ordentligt och det såg inte allt för trevliga ut under skon. Det var som skållor under skon där det blivit en del röta och det blev tydligt att han har alldeles för lite trakter så han står för mycket på strålen. Men det kommer Martin fixa med lite tid, detta var dock inte tillräckligt för att han ska bli så pass halt. Höll upp hoven medans vet. klämde igenom ordentligt, dock utan någon reaktion. Sedan hittade vi ett litet sår som var väldigt svampigt på ballen, det liksom frasade när vi pillade där och gick ner mot hoven.  
 
Förhoppningsvis är det alltså en rejäl böld som är påväg ut. Om inte så kommer vi utreda honom för ev. hovbensfraktur men det är hovböld som är mest misstänkt. Ringde in till kliniken imorse efter att distriktarna skickat in journalen och båda de två veterinärerna jag pratade med tyckte också det lät som det, så jag hoppas verkligen. De föreslog att jag antingen skulle komma in i morgon eller ta ut min egna hovslagare och när Martin sa att han kunde komma redan i morgon fm så kändes det så himla skönt. Så slipper han stå på en transport med den där hoven. 
 
Fy fan alltså. Det värsta är att han inte kan få något mot smärtan eftersom han har sprickan i frambenet och får han smärtstillande så känner han inte av det och då är risken att han överbelastar det och då kan det gå riktigt illa. Tycker så fruktansvärt synd om honom. Men i morgon får vi se vad Martin säger och jag hoppas han hittar något. Håll en tumme är ni snälla. <3
 
#1 - - Erika Pettersson:

Håller tummar & tår!!

Svar: Tack snälla du. ❤️
Melina Jäderblom

Till top