melinajaderblom.blogg.se

En vecka sen sist

Okategoriserat Permalink0
En vecka har hunnit gå sedan senaste updaten, vill helst skriva om varje ridpass/dag med cristallo för att kunna gå tillbaka men det är så jobbigt att skriva på telefonen samt att tiden inte riktigt räcker till alltid. Ska försöka sammanfatta veckan som gått så bra jag kan iaf. 

I onsdags för en vecka sedan så kom ju min equiterapeut ut för en check. Sånt här är ju alltid svårt att sammanfatta i text, speciellt en vecka senare. Men Jossan hittade en "problem"område, eller ett område som jag kommer fokusera på och göra övningar för att hjälpa honom. Nu till en början varje dag, men i framtiden kanske det kommer räcka med bara en gång i månaden. Det jag kommer göra är att först sänka ryggen för att sedan höja den, enkelt förklarat. Samt att han ska ryggas (från backen) så mycket som möjligt för att aktivera hela motoriken bak. Jag vågar mig inte på att försöka förklara det här djupgående i text med risk för felskrivning. Men kortfattat så har han sedan säkert något år tillbaka, dragit till ett ligament vid korset ungefär, som gjort att hans muskler där behöver påminnas lite. Väldigt simpelt förklarat. Men utöver de två övningarna var det inget mer som behövs göras på lilleman i dagsläget 😀 Han fick väldigt mycket beröm, dock är han precis som Rasmus överrörlig och kommer kräva mycket av mig som ryttare, känna av vart gränserna går, bygga honom i rätt takt och skynda långsamt. Gör jag det så har jag en toppenhöst och jag kommer såklart göra allt för att ge lilleman rätt förutsättningar.  Han är så speciell, Jossan sa "den här grabben kliver ju direkt in i hjärtat på en" och precis så är det. ❤️

Efter det fick han ta det lugnt i två dagar då han troligtvis skulle vara ganska mör i kroppen. Istället tränade jag själv på torsdagen och fredagen.  (null)
På fredagen firade jag även min fina vän Ellinor som fyllde år samt att de äntligen flyttat in i deras lägenhet - SÅ FINT!!❤️❤️ Supermysigt att träffa alla igen och kvällen avslutades på estreet där vi stängde stället. En rolig kväll! 

I lördags var det äntligen dags att hoppa upp igen, åkte dit på kvällen då jag var körbar, hehe. Cristallo var superpigg och ville ha saker på sitt sätt. Han har verkligen hittat framåtbjudningen nu och tycker det är lajbans. Han testade gränserna lite, men alltid med glimten i ögat och oftast är han ganska lättövertalad som sagt. Vi tog även kanske 4-5 galopper och han var såå duktig och sprallig i hela kroppen. Blev bara ett kort pass, jossan sa att han kanske skulle kännas lite knackig första dagarna men han kändes jättefin. Lycka på fyra ben.  (null)

(null)

(null)

I söndags var det äntligen dags för första uteritten!! 😍 Det har varit lite svårt att få ihop, dels så har jag jobbat nästan bara förmiddagar nu och det har varit kolsvart när jag kommit till stallet, sedan fick han en tappsko men nu i söndags var det äntligen dags. Det var mycket rörelse på gården då det var clinic så jag hade ingen möjlighet till att longera honom innan, istället gick vi lite fram och tillbaka på parkeringen ett par gånger. Han var väldigt spänd och tyckte det var väldigt läskigt med alla bilar som stod parkerade lite överallt. Lite orolig när jag skulle försöka hoppa upp och ville bara gå iväg. Väntade ut honom och när han var med mig sa jag åt honom att stå stilla, så stod han som ett ljus. Hoppade upp och sedan skrittade vi iväg. 

-17 grader och strålande sol, bet i kinderna men åh så mysigt det var och oj vilken fantastisk liten häst jag har. Han tycker trafiken är lite obehaglig, såklart, men de gånger han flög iväg räckte det med att jag bra pratade lugnt med honom så coolade han ner sig direkt. Skrittade runt en sväng och tog även en trav längst det som brukar vara en grusväg och cristallo tyckte det var så roligt. Spetsade öron hela turen. 5/5⭐️ fick han.  (null)

(null)

(null)

(null)
Så efter det har han vilat måndag och tisdag. Men i dag är det ridning igen, jag hoppas det går bra med dagens träningsvärk ifrån gårdagens body pump😂 Solen skiner ute så ifall jag hittar sällskap så skulle jag väldigt gärna vilja ta en till tur ute. Vi hörs senare!
Till top