melinajaderblom.blogg.se

Ny vecka igen

Okategoriserat Permalink0
Jobbat, ridit, tränat och nu sängen. Tiden går i vanlig ordning fort och en ny vecka är här. 

I går var en stor dag för min lille häst, då galopperade vi för första gången! Första galoppen någonsin unde ryttare för honom och det var så himla härligt. Är så glad över honom. Det var 6 andra hästar i ridhuset och han var väldigt fundersam till en början när jag gick runt med honom. Han tycker det är lite obehagligt när det är andra hästar som dundrar omkring. Eftersom det var så pass mycket rörelse så fanns det inte riktigt utrymme till longering så i går hoppade jag upp på honom utan att longera innan. 

Sedan skrittade vi runt lite, försökte hålla oss ur vägen haha. Blev mycket träning på att hålla fokus. Sedan tog vi två galopper innan vi avslutade. Vilket gick utan några krusiduller, han var bara superglad och kastade glatt med huvudet. ❤️

I dag red jag igen och i dag vågade även mammisen följa med för första gången för att vara med och kolla när han rids! 🤣 Lite lätt longering innan jag hoppade upp och han var väldigt cool i dag. Inte alls spänd. Skrittade över en bom som låg på backen och han bara klev över. Jag är ju van vid Rasmus som var rädd för bommar så det är en så konstig känsla att min lilla treåring gör det med avspänt än honom haha. 

Travade lite innan jag provade ge honom galoppskänkeln och hjälpte till lite med rösten så rullade han över i galopp. Alltså han är ju så fantastisk. Två bra galopper fick vi till innan vi avslutade och grabben fick massor av beröm och morötter. Han är så himla försynt och mjuk i sättet, försöker alltid göra sitt bästa och det märks att han verkligen börjar lita på mig nu. Passen är ju väldigt korta och simpla så det är inte så mycket att skriva, men det var en snabb update i alla fall! Han utvecklas hela tiden både i ridningen och i hanteringen, exempelvis går det nu utan problem att spraya glansspray i svansen nu. Däremot vill han inte att jag borstar igenom den, eller manen. Speciellt läskigt är det när svansen är blöt, då låter det hemskt farligt. Samt att jag inte får vara i närheten av luggen, om inte tränset sitter på förstås, då går det jättebra och är nästan lite mysigt till och med. Haha, dessa idéer alltså. 

Nu ska han vila i morgon och i övermorgon, då kommer dock min ET och ska checka honom. så det ska bli kul att höra vad hon tycker. Har lite saker på känn som han behöver hjälp med så vi ska se om det stämmer. :) Och sedan ska vi börja rida ut! Bara tappskon slås på!  (null)

(null)

(null)

(null)

Till top